SAFE HANDS: BUILDING INTEGRITY AND TRANSPARENCY AT FIFA

In the past decade a worrying number of scandals across many sports have hit the headlines. Bad governance and corruption damage not only the image of sport, its federations and representatives, but compromise the positive influence sport has, especially on young people, in spreading the values of good sportsmanship and Olympism.

Sport allows billions of people – be they professional athletes, supporters or amateurs playing for pleasure and health – to experience great emotion, to learn the value of fair play and the importance of rules, and to develop respect for others.

When football’s governing body, the International Federation of Association Football (Fédération Internationale de Football Association – FIFA), as well as its confederations, national federations and clubs worldwide, take steps to build integrity, they do more than prevent corruption within their own organisations: the positive impact of their example reverberates globally.

This is the unique responsibility that comes with sports governance today. Failure to meet that responsibility is an abuse of trust, a corruption that robs football of the values and essence that make it so popular.

Transparency is a first line of defence against corruption. By operating transparently, organisations communicate their values and policies to the people they represent and to the public, and show their values translated into action. Transparent organisations set a tone of openness, accessibility and accountability for others to follow, building confidence among stakeholders that they are treated and engaged in an equitable and responsible manner. Not only do open policies and processes enhance an organisation’s reputation, they also deter corruption.

In the past 18 years Transparency International has brought many groups to the table to discuss the importance of developing strong anti-corruption and anti-bribery codes and practices. Our approach is one of consultation and collaboration.

In politics, administration and business, money and power have the potential to corrupt the purest of values and the best of intentions. In the past decades, football has gained huge popularity and influence, attracting both power and money. This has given new opportunities for expansion, but has also heightened existing risks and presented new challenges that threaten the sport’s reputation and wellbeing, such as corruption and match-fixing connected to the global criminal betting sector.

FIFA’s efforts to bring integrity to sport have to start at the top. They count for nothing without good governance, top down, that sends a signal to all those involved in football that there is zero tolerance of corruption throughout the sport.

Those responsible for governing the world of football and ensuring the sport’s integrity in this challenging environment must lead by example. In doing so, they send a positive message to the world.

That is why Transparency International believes it is important to make the following recommendations to demonstrate how FIFA can overcome its current problems and become an example and force for integrity, diversity and transparency, one that has a unique opportunity to make a difference in the world of sport, and beyond.

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Korruptionsbekämpfung: Rechtsgrundlage und Praxis der kotierten Unternehmen

Die grössten in der Schweiz kotierten Unternehmen engagieren sich in der Korruptionsbekämpfung. Unterschiede bestehen allerdings bei den konkreten Umsetzungsmassnahmen einer Antikorruptionspolitik. Dies gilt insbesondere für Bereiche, die vom schweizerischen Gesetz nicht ausreichend geregelt werden. Die rechtliche Unsicherheit muss also behoben werden, damit die Unternehmen in der Korruptionsbekämpfung weitergehen. Dies geht aus der von Ethos gemeinsam mit Transparency International Schweiz veröffentlichten Studie zur Antikorruptionspraxis der grössten in der Schweiz kotierten Unternehmen hervor.

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Vertragliche Integritätsklausel

Korruption ist auch in Industrieländern nicht zu unterschätzen. Zur effizienten Vermeidung von Korruption genügen gemäss Erfahrung in der Praxis gesetzliche Bestimmungen und andere öffentliche Vorschriften nicht allein, sondern diese greifen meist erst in Kombination mit ergänzenden ausdrücklichen Vereinbarungen direkt zwischen allen an einer Ausschreibung, Offertstellung oder einem Auftrag beteiligten Partnern. Sie sind daher eine notwendige Voraussetzung und Bedingung bei der öffentlichen wie auch privaten wettbewerbsgerechten Beschaffung von Gütern und Dienstleistungen. In Staaten mit umfassender Rechtsordnung und konsequenter Rechtsdurchsetzung wie besonders in Industrieländern kommt eine solche Integritätsvereinbarung versuchsweise am einfachsten durch Aufnahme einer “ Integritätsklausel” (Antikorruptionsklausel) in alle wettbewerbsgerechten Ausschreibungen, Offerten und Verträge zustande. Sie verpflichtet die Vertragsparteien ausdrücklich, jede zumutbare Massnahme der Korruptionprävention und -bekämpfung verwirklichen zu helfen.

Korruption im weitesten Sinn ist “ jedes Erstreben oder Annehmen, Anbieten oder Gewähren, Erleichtern oder Verschweigen von ungebührlichen Zahlungen, anderen Vorteilen oder Begünstigungen Dritter, unter Missbrauch einer öffentlich oder privat anvertrauten Entscheidungs- oder Handlungskompetenz zumindest eines der Beteiligten”. Dies umfasst besonders auch die strafbare Bestechung, wie auch Korruption in einem engeren Sinn, “Missbrauch eines öffentlichen Amtes zu privater Bereicherung” (siehe Näheres im Anhang).

Die Integritätsklausel muss daher zwingend auf diese ergänzenden, hier möglichst umfassend formulierten “ Generellen Bestimmungen” verweisen, oder auf entsprechende separate “ Integritätsverträge” (die “Integrity Pacts” von Transparency International), wie sie allen Ausschreibungen, Offerten und Verträgen routinemässig beizulegen sind. Insbesondere präzisieren sie für alle Beteiligten, zu freier Wahl, die Tragweite der vertraglichen Verpflichtung zur Vermeidung von Korruption, legen ein mit ihr konformes Vorgehen (compliance program) fest, und umschreiben vertragliche Sanktionen bei Vertragsverletzung.

Erst mit einer solchen ausdrücklichen Vereinbarung wird in der Praxis sichergestellt, dass korruptem Verhalten der Riegel geschoben ist und im offenen Markt in fairer Weise die Spiesse aller Konkurrenten gleich lang sind.

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